Greek LIFE Task Force plus - Έργο LIFE Οικοδόμησης Δυναμικού

Συχνές ερωτήσεις

Για να δείτε τις συχνές ερωτήσεις / απαντήσεις για την πρόσκληση του 2017 επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του LIFEhttp://ec.europa.eu/environment/life/funding/life2017/faq.htm

1. Ποιες είναι οι βασικές διαφορές μεταξύ των δυο προγραμματικών περιόδων για το Πρόγραμμα LIFE για το περιβάλλον και τη δράση για το κλίμα;

Καταρχήν ο προϋπολογισμός του προγράμματος είναι μεγαλύτερος κατά 60%. Υπό το πρίσμα αυτό το Πρόγραμμα LIFE για το περιβάλλον και τη δράση για το κλίμα καθίσταται ο βασικός οδηγός για την υλοποίηση των προτεραιοτήτων της ΕΕ με επίκεντρο την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Ως προς την αρχιτεκτονική του Προγράμματος υπάρχει η εισαγωγή του Υπο-προγράμματος για την μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι για το Πρόγραμμα υπάρχει κεντρική διαχείριση από την ΕΕ και ότι αυτό ανατίθεται σε εκτελεστικούς οργανισμούς, η CINEA αποτελεί τη δομή για τη διαχείριση του Προγράμματος για την τρέχουσα προγραμματική περίοδο, σε αντίθεση με την προηγούμενη, κατά τη διάρκεια της οποίας η EASME διαχειριζόταν το Πρόγραμμα LIFE για το περιβάλλον και τη δράση για το κλίμα. Η μετάβαση αυτή εξυπηρετεί την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, καθώς η CINEA διαχειρίζεται κατ’ αποκλειστικότητα και άλλα σχετικά με αυτή προγράμματα. Στο πλαίσιο αυτό, το Πρόγραμμα αποτελεί αντικείμενο υπηρεσιακής διαχείρισης από ξεχωριστή μονάδα της CINEA, αποτελούμενη από δυο τμήματα κατ’ αντιστοιχία των δυο πεδίων του Προγράμματος LIFE για το περιβάλλον και τη δράση για το κλίμα.

Η μετάβαση δεν επηρεάζει τους αιτούντες χρηματοδότησης / υποψήφιους δικαιούχους έργων LIFE, με εξαίρεση το τεχνικό περιβάλλον: από το e-proposal της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου υπάρχει μετάβαση στο eGrants Funding & Tenders Portal Electronic Submission System της τρέχουσας.

2. Είναι υποχρεωτική η πρόβλεψη δαπανών ορκωτού λογιστή στον προϋπολογισμό;

Η γενική κατεύθυνση είναι ότι όσα στοιχεία δεν αναγράφονται στα σχετικά με τις αιτήσεις χρηματοδότησης ντοκουμέντα δεν είναι ζητούμενα.

3. Μπορεί ένα Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου που έχει ιδρυθεί από Πανεπιστημιακό ίδρυμα να συμμετέχει ως δικαιούχος στο ίδιο έργο, στο οποίο συμμετέχει το Πανεπιστημιακό ίδρυμα ως συντονιστής δικαιούχος;

Σύμφωνα με το Γενικό Πρότυπο της Συμφωνίας Επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT) προβλέπεται η συμμετοχή σε προτεινόμενα έργα οντοτήτων, που διαθέτουν PIC Number και ικανοποιούν τις προϋποθέσεις συμμετοχής και λήψης χρηματοδότησης που ισχύουν. Λαμβάνοντας υπόψη ότι το Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και το Πανεπιστημιακό ίδρυμα είναι δυο ξεχωριστές νομικές οντότητες, που πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις, προκύπτει ότι το Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου μπορεί να συμμετέχει με την ιδιότητα του δικαιούχου, στον βαθμό που ο ρόλος του είναι σαφώς αιτιολογημένος, ώστε να προσδίδει προστιθέμενη αξία στην υλοποίηση του προτεινόμενου έργου.

4. Είναι δυνατή η αφαίρεση των οδηγιών από το πρότυπο;

Κατά την είσοδο στην πλατφόρμα (Funding & Tenders Portal Electronic Submission System) εντοπίζονται αρχεία που ονομάζονται «Call document» για κάθε Πρόσκληση. Στην ενότητα 5 της Πρόσκλησης (ADMISSIBILITY CONDITIONS) αναφέρεται ότι προκειμένου το προτεινόμενο έργο να είναι αποδεκτό προς υποβολή θα πρέπει να είναι πλήρες και να περιέχει όλες τις ζητούμενες πληροφορίες και όλα τα απαιτούμενα παραρτήματα και δικαιολογητικά. Η πληρότητα συνδέεται και με την ανάγκη να ληφθεί υπόψη το πρότυπο.

Στο πλαίσιο αυτό, δεν είναι δυνατή η αφαίρεση των οδηγιών από το πρότυπο, καθώς αυτή η ενέργεια παραβιάζει την ίση μεταχείριση των αιτούντων χρηματοδότησης / υποψήφιων δικαιούχων έργων LIFE. Σε αντίθετη περίπτωση το προτεινόμενο έργο μπορεί να θεωρηθεί μη αποδεκτό προς υποβολή και να μην τύχει αξιολόγησης.

5. Ψάχνουμε για τη φόρμα Α8 της προηγούμενης πρόσκλησης LIFE Φύση και Βιοποικολότητα 2020 για υποστήριξη από την αρμόδια αρχή στο πλαίσιο της πρόσκλησης LIFE-2021-SAP-NAT. Τι ισχύει πλέον;

Στο πλαίσιο της πρόσκλησης LIFE-2021-SAP-NAT δεν υπάρχει πλέον η φόρμα Α8. Αυτή αντικαθίσταται από επιστολή υποστήριξης από την αρμόδια αρχή (βλ. αρχείο word Tpl_Application Form (Part B) (LIFE), ενότητα Stakeholder input: “For Nature and Biodiversity: If your project (or a part of it) depends on support of the competent authority or stakeholders, provide letters of support to show their commitment to the project”). Σχετικά με το περιέχομενό της αυτό εξαρτάται και προσαρμόζεται με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πρότασης. Σε περίπτωση που αυτή αναπτύσσεται σε περιοχή NATURA, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην σχετική ενότητα της Πρόσκλησης: «Activities can only target species and habitats listed in the site's official Natura 2000 Standard Data Form (SDF). Applicants are advised to check this carefully. These SDFs can be viewed at the EU Natura 2000 Public Viewer -http://natura2000.eea.europa.eu/ (note: this public database is updated generally with a couple of months delay from the time the Commission receives the data from the Member States, therefore the applicant should also check the national public SDF database). Where the species/habitats are in fact present in the site but are not in the SDF published in the EU Natura 2000 Public Viewer, activities targeting these species/habitats can only be accepted if the proposal contains a letter of commitment from the competent authority to update the data sheet before the end of the project or, if this update has already been sent to the Commission, a declaration from the competent authority should be provided».

Σε κάθε περίπτωση, είναι χρήσιμο οι δικαιούχοι να επικοινωνούν απευθείας με την αρμόδια αρχή, που για την περίπτωση των προτάσεων που αφορούν στη Φύση και Βιοποικιλότητα και τις λύσεις που αναπτύσσονται σε οικοτόπους είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προκειμένου να εκφράζουν το ενδιαφέρον τους για χορήγηση των κατά περίπτωση ντοκουμέντων.

6. Μπορεί ένας δικαιούχος να ενεργεί και ως συγχρηματοδότης ενός συνδικαιούχου του προτεινόμενου έργου; Προτείνεται να καταχωρείται ως δικαιούχος ή συγχρηματοδότης;

Σύμφωνα με το Γενικό Πρότυπο της Συμφωνίας Επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT) ο δικαιούχος μπορεί να έχει μόνο έναν ρόλο. Στο πλαίσιο αυτό ο δικαιούχος ΔΕΝ μπορεί να ενεργεί και ως συγχρηματοδότης ενός συνδικαιούχου του προτεινόμενου έργου.

Ο συγχρηματοδότης ΔΕΝ πρέπει σε καμία περίπτωση να καταχωρηθεί στην λίστα του Τμήματος Α (Αναγράφονται οι απαραίτητες Διοικητικές Πληροφορίες σχετικά με τους συμμετέχοντες / υποψήφιους δικαιούχους στην σύμπραξη). Αντίθετα καταχωρούνται στο Τμήμα Β (Περιγράφονται οι απαραίτητες Δράσεις για την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου).

7. Είναι δυνατή η συμμετοχή σε προτεινόμενα έργα εταίρων από τρίτες χώρες με την ιδιότητα των συνδεδεμένων οντοτήτων (χωρίς προϋπολογισμό), οι οποίες δεν αναφέρονται στη λίστα των συνδεδεμένων με το Πρόγραμμα χωρών (για παράδειγμα Ηνωμένο Βασίλειο);

Ναι είναι δυνατή η συμμετοχή. Γενικά η συμμετοχή εταίρων τρίτων χωρών πραγματοποιείται με δυο τρόπους:

  1. Με την ιδιότητα της συνδεδεμένης με δικαιούχο του προτεινόμενου έργου οντότητας (χωρίς συμμετοχή στον προϋπολογισμό). Η δυνατότητα αυτή συνιστά και μια διαφοροποίηση του Προγράμματος σε σχέση με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, καθώς υπήρχε δυσκολία στην πράξη αναφορικά με την συμπερίληψη εταίρων με την ιδιότητα των συνδεδεμένων με δικαιούχους προτεινόμενου έργου οντοτήτων.
  2. Με την ιδιότητα του συνδικαιούχου / εταίρου που συμμετέχει στην ανάπτυξη Δράσεων για την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου, κάτω από δυο προϋποθέσεις:
    α) Ο συντονιστής δικαιούχος πρέπει να έχει έδρα σε επιλέξιμη για το Πρόγραμμα χώρα.
    β) Η συμμετοχή εταίρου από τρίτη χώρα θα πρέπει να είναι κομβική για την επίτευξη των στόχων του προτεινόμενου έργου. Κατά συνέπεια θα πρέπει να αποδειχτεί ότι χωρίς την συμμετοχή του συγκεκριμένου εταίρου δεν θα είναι δυνατή η επίτευξη των στόχων του προτεινόμενου έργου.

8. Τι είναι οι παρακάτω κατηγορίες του προϋπολογισμού: a) Income generated by the project/EUR b) In kind contributions/EUR c) Financial contributions/EUR και d) Own resources/EUR;

a) Income generated by the project/EUR: Όταν ένα έργο παράγει έσοδα κατά τη διάρκεια υλοποίησής του, αυτά θα πρέπει να προϋπολογίζονται, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο του να παραχθεί πλεόνασμα από το άθροισμα των Δαπανών έργου + επιχορήγηση LIFE + συγχρηματοδότηση εκτός LIFE + έσοδα. Εδώ πρέπει να καταχωρηθούν πιθανά έσοδα που παράγονται κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου.

b) In kind contributions/EUR: Είναι οι μη χρηματοοικονομικοί πόροι (προμήθειες, υπηρεσίες κλπ) που διατίθενται δωρεάν από τρίτους για την υλοποίηση του έργου.

c) Financial contributions/EUR: Εισφορές - χρηματοοικονομικοί πόροι από τρίτους.

d) Own resources/EUR: Ίδιοι πόροι δικαιούχων.

9. Ποιο είναι το μέγιστο ποσοστό συγχρηματοδότησης για κάθε δικαιούχο για την ανάπτυξη ενός Πρωτότυπου ή για τον Εξοπλισμό;

Γενικά τα ποσοστά διαφοροποιούνται ανά Πρόσκληση και αναγράφονται στους οδηγούς των Προσκλήσεων.

Το σύστημα της πλατφόρμας (Funding & Tenders Portal Electronic Submission System) υπολογίζει αυτόματα το ποσοστό συγχρηματοδότησης για κάθε δικαιούχο. Το συγκεκριμένο ποσοστό μπορεί να είναι μικρότερο στις περιπτώσεις συμμετοχής συγχρηματοδοτών ή δημιουργίας κερδών από την υλοποίηση των προτεινόμενων έργων. Το σύνηθες, ωστόσο, ποσοστό είναι ως μέγεθος να αντιστοιχεί με εκείνο της αίτησης χρηματοδότησης του προτεινόμενου έργου.

Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από εκείνο που αναφέρεται στην Συμφωνία επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT).

Σχετικά με τα κόστη που αναφέρονται στα πρωτότυπα και στους εξοπλισμούς, αυτά μπορεί να θεωρηθούν ως πλήρως κεφαλαιοποιημένα (συμφωνηθέν ποσοστό συγχρηματοδότησης) σε περίπτωση που πληρούν τους κανόνες επιλεξιμότητας, όπως αυτοί αναφέρονται στο Γενικό Πρότυπο της Συμφωνίας Επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT), σε περίπτωση ολοκλήρωσης του κύκλου ζωής τους, αλλά και σε περίπτωση δέσμευσης για χρήση τους για τουλάχιστον πέντε χρόνια μετά την ολοκλήρωση του προτεινόμενου έργου.

Σε αντίθετη περίπτωση, το ποσοστό συγχρηματοδότησης είναι μικρότερο του συμφωνηθέντος και υπολογίζεται με βάση τα διεθνή λογιστικά πρότυπα και τα εθνικά λογιστικά πλαίσια που περιγράφουν την απόσβεση.

10. Σε ποια σημεία διαφοροποιείται το Υπο-πρόγραμμα LIFE για τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας σε σχέση με εκείνο που αποτελούσε μέρος του HORIZON 2020;

Το Υπο-πρόγραμμα LIFE για τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας αναπτύσσεται πάνω στις Προσκλήσεις του HORIZON 2020, που αφορούσαν στην ενεργειακή αποδοτικότητα και ιδίως στους τύπους Δράσεων που αφορούσαν στον Συντονισμό και την Υποστήριξη. Οι τύποι Δράσεων που αφορούσαν στην Έρευνα και την Καινοτομία εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο Προσκλήσεων του HORIZON 2020.

Εντούτοις, η φιλοσοφία παραμένει η ίδια. Το Υπο-πρόγραμμα LIFE για τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας περιλαμβάνει 18 θέματα έργων.

Το ποσοστό συγχρηματοδότησης είναι ύψους 95%, τα γενικά έξοδα (OVERHEADS) είναι ύψους 7%, η κατανομή της συγχρηματοδότησης στους δικαιούχους για την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου γίνεται σε τρία στάδια (30%, 50% και 20%). Τεχνικά διαφορές εντοπίζονται στο πρότυπα των δικαιολογητικών και στο όριο των σελίδων.

11. Η διαδικασία ορισμού του νόμιμου εκπροσώπου του δικαιούχου (LEAR) πρέπει να υλοποιηθεί πριν ή μετά την υποβολή αίτησης για την χρηματοδότηση του προτεινόμενου έργου;

Πριν την υποβολή αίτησης για την χρηματοδότηση του προτεινόμενου έργου οι δικαιούχοι, εταίροι και συνδεόμενες οντότητες είναι υποχρεωτικό να έχουν εγγραφεί στο μητρώο της ΕΕ, προκειμένου να λάβουν Participant Identification Code (PIC). Η διαδικασία ορισμού του νόμιμου εκπροσώπου του δικαιούχου (LEAR) μπορεί να πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια της διαδικασίας για την επιχορήγηση.

12. Είναι απαίτηση του Υπο-προγράμματος LIFE για τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας η ανάπτυξη εταιρικών συμπράξεων με διεθνή χαρακτήρα;

Είναι απαιτητό για τις 15/18 Προσκλήσεις. Η εμπειρία από την εκδοχή του HORIZON 2020 δείχνει ότι τα προτεινόμενα έργα βασίζονται σε εταιρικές συμπράξεις αποτελούμενες από πολλαπλούς δρώντες, οι οποίοι εδρεύουν σε διαφορετικές χώρες και συνεργάζονται, προκειμένου να επιτύχουν ενεργειακούς στόχους πολιτικής της ΕΕ. Οι συμμετέχοντες σε εταιρικές συμπράξεις έργων μετάβασης σε καθαρές μορφές ενέργειας στο πλαίσιο του HORIZON 2020 ήταν από 7 – 15 και διαφοροποιούνται με βάση την αγορά στην οποία απευθύνονται.

13. Σε ποια ενότητα καταχωρούνται οι περιγραφές των personnel costs;

Υπάρχει δυνατότητα καταχώρησης λεπτομερειών για το απασχολούμενο προσωπικό ανά Πακέτο Εργασίας στην ενότητα Overview of Work Packages του Τμήματος Β.

14. Στα Τυπικά Έργα Δράσης για τη Δράση για το Κλίμα τα κόστη που αφορούν στο Απασχολούμενο Προσωπικό παρουσιάζονται μόνο ως συνολικό μέγεθος ανά Δικαιούχο στον προϋπολογισμό; Δεν υφίσταται ανάλυσή τους ανά Πακέτο Εργασίας;

Τα κόστη που αφορούν στο Απασχολούμενο Προσωπικό δεν είναι πλέον λεπτομερειακά. Ωστόσο, στο Τμήμα Β (Περιγράφονται οι απαραίτητες Δράσεις για την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου) δίνεται η δυνατότητα ανάλυσής τους στα Πακέτα Εργασίας.

15. Σε ποιο Τμήμα καταχωρείται ο αντίκτυπος του προτεινόμενου έργου;

Και στο Τμήμα Β και στο Τμήμα Γ. Το Τμήμα Γ, που ήταν στο παρελθόν ένα αρχείο τύπου excel ενώ τώρα έχει πλήρως ενσωματωθεί στο περιβάλλον της αίτησης χρηματοδότησης, πρέπει να περιγραφεί ο εκτιμώμενος αντίκτυπος του προτεινόμενου έργου. Στο Τμήμα Β περιγράφεται αναλυτικά στην ενότητα 2 «IMPACT».

16. Στο πλαίσιο της πρόσκλησης LIFE-2021-SAP-NAT και σχετικά με τις αιτήσεις ποσοστού χρηματοδότησης έργων 75% υφίσταται υποχρεωτικότητα δέσμευσης του 50% και άνω του συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού σε συγκεκριμένες δράσεις διατήρησης, που ευνοούν άμεσα οικοτόπους ή είδη προτεραιότητας των Οδηγιών;

Δεν είναι σε ισχύ η υποχρέωση δέσμευσης του 50% και άνω του συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού σε συγκεκριμένες δράσεις διατήρησης, που ευνοούν άμεσα οικοτόπους ή είδη προτεραιότητας των Οδηγιών για αιτήσεις ποσοστού χρηματοδότησης έργων 75% στο πλαίσιο της πρόσκλησης LIFE-2021-SAP-NAT

17. Ποιος είναι ο χρόνος υλοποίησης ενός έργου LIFE;

Εξαρτάται από τους στόχους του προτεινόμενου έργου και τις Δράσεις που αναπτύσσει για την ικανοποίησή τους. Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν όρια. Για τα Τυπικά Έργα Δράσης το μέγιστο χρονικό διάστημα είναι τα 10 έτη. Για τα Στρατηγικά και Ολοκληρωμένα Έργα είναι 14 έτη, τα έργα Επιχορήγησης Λειτουργικών Δαπανών είναι 1 έτος, τα έργα Τεχνικής Βοήθειας 5 έτη, τα έργα που αφορούν σε Δράσεις Συντονισμού και Υποστήριξης στο πλαίσιο του Υπο-προγράμματος LIFE για τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας είναι από 18 – 36 μήνες.

18. Τι πρέπει να συμπληρώσουμε στην ενότητα Credibility of the impacts του Τμήματος Β;

Η ζητούμενη ενότητα αφορά στην αξιολόγηση του βαθμού αξιοπιστίας του αναμενόμενου αντίκτυπου κατά τη διάρκεια ή/και μετά την ολοκλήρωση του προτεινόμενου έργου σε σχέση με τις προτεινόμενες δραστηριότητες – όπως αυτές ομαδοποιούνται σε Πακέτα Εργασίας και συνδέονται με το Πλάνο Εργασίας. Επειδή ο αναμενόμενος αντίκτυπος μπορεί να έχει και αρνητική διάσταση αναφορικά με τους ειδικούς στόχους του Προγράμματος LIFE για το Περιβάλλον και τη Δράση για το Κλίμα είναι σημαντικό να διασφαλίζεται ότι με τις προτεινόμενες δραστηριότητες δεν θα προκληθεί ουσιαστική βλάβη σε αυτούς τους στόχους. Για να αξιολογηθεί, λοιπόν, ο αναμενόμενος αντίκτυπος από τις προτεινόμενες δραστηριότητες είναι χρήσιμο να εξηγηθεί η προσέγγιση για το πώς αυτός υπολογίζεται σε σχέση με τις προτεινόμενες δραστηριότητες. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να τεκμηριωθεί η ανάλυση με σχετικές δημοσιεύσεις, μελέτες ή στατιστικές αναφορές.

19. Μπορεί μια ΜΚΟ να αιτηθεί χρηματοδότησης και στο πλαίσιο των έργων Επιχορήγησης Λειτουργικών Δαπανών και των Τυπικών Έργων Δράσης;

Είναι δυνατόν. Αρκεί να διασφαλίζεται η μη παραβίαση της αρχής της μη διπλής χρηματοδότησης των δαπανών.

20. Πώς μπορούν τα Εθνικά Σημεία Επαφής να γνωρίζουν τον αριθμό των υποβληθέντων προτεινόμενων έργων LIFE; Πώς μπορούν να έχουν πρόσβαση σε μια αίτηση χρηματοδότησης προτεινόμενου έργου LIFE; Πώς μπορούν οι αιτούντες χρηματοδότησης / υποψήφιοι δικαιούχοι έργων LIFE να δώσουν πρόσβαση στα Εθνικά Σημεία Επαφής;

Δεν είναι ορατή η πληροφορία του αριθμού των υποβληθέντων προτεινόμενων έργων LIFE για τα Εθνικά Σημεία Επαφής. Oi αιτούντες χρηματοδότησης / υποψήφιοι δικαιούχοι έργων LIFE μπορούν εθελοντικά να δηλώσουν στο Τμήμα Α τα e-mail από τα Εθνικά Σημεία Επαφής, ώστε αυτά να αποκτήσουν πρόσβαση.

21. Μπορεί να θεωρηθούν οι εισφορές σε είδος ως πηγή συγχρηματοδότησης;

Όχι, αν και ενδεχομένως να υπάρξει διευκρίνιση από την CINEA.

22. Λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν υπάρχει ο περιορισμός του 0,5 εκ. € είναι επιλέξιμες οι μεγάλης έκτασης υποδομές; Υπάρχει κάποιο νέο σχετικό όριο;

Είναι επιλέξιμες οι μεγάλης έκτασης υποδομές, καθώς δεν υπάρχει πλέον ο περιορισμός του 0,5 εκ. €. Η εξέλιξη αυτή δεν συνεπάγεται ότι το Πρόγραμμα θα εγκρίνει προτεινόμενα έργα που αφορούν μόνο στην κατασκευή υποδομών μεγάλης έκτασης. Ειδικά για τα προτεινόμενα έργα που εντάσσονται στο Υπο-πρόγραμμα LIFE για τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας τα κόστη που σχετίζονται με υποδομές είναι σπάνια.

23. Λογίζεται ένα εργαστήριο ως φορέας; Δύο εργαστήρια διαφορετικών τμημάτων του ίδιου Πανεπιστημίου μπορούν να θεωρηθούν δυο ανεξάρτητοι φορείς ή πρέπει να συμμετέχουν ως Πανεπιστήμιο, και το Πανεπιστήμιο να είναι ουσιαστικά ο ένας ενιαίος φορέας;

Σε περίπτωση που ο λόγος γίνεται για δικαιούχο φορέα σημειώνεται ότι αυτός θα πρέπει να έχει την κατάλληλη διοικητική και οικονομική ικανότητα για να συμμετέχει στην υλοποίηση του έργου. Ένα εργαστήριο δεν αποτελεί οικονομική οντότητα από μόνο του αλλά ένας λειτουργικός βραχίονας του Πανεπιστημίου. Κατά συνέπεια, ως δικαιούχος φορέας που θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες διοικητικές ενέργειες και θα διαχειριστεί τον αναλογούντα προϋπολογισμό είναι για την περίπτωση της πανεπιστημιακής κοινότητας το Πανεπιστήμιο (ΕΛΚΕ). Ωστόσο, θα ήταν χρήσιμο να αναλυθεί στην πρόταση χρηματοδότησης ο ρόλος των εργαστηρίων και η προστιθέμενη αξία που κομίζουν ως φορείς υλοποίησης και όχι ως δικαιούχοι φορείς.

24. Ποια είναι η μέθοδος για τον υπολογισμό για τα κόστη του Απασχολούμενου Προσωπικού και τα σχετικά Timesheets;

Απασχολούμενο Προσωπικό με Σύμβαση Εργασίας: Πολλαπλασιάζεται το DAILY RATE με τις ημέρες απασχόλησης στο προτεινόμενο έργο. Για να υπολογιστεί το DAILY RATE θα πρέπει να διαιρεθεί το ετήσιο κόστος με τις 215 ημέρες, που αντιστοιχούν στις ημέρες απασχόλησης σε ετήσια βάση.

Φυσικά Πρόσωπα με εξατομικευμένο συμβόλαιο/ Αποσπασμένο Προσωπικό: Πολλαπλασιάζεται το DAILY RATE με τις ημέρες απασχόλησης στο προτεινόμενο έργο. Υπολογίζεται με βάση το ύψος του DAILY RATE που αναφέρεται στο συμβόλαιο. Δεν μπορεί να διαφοροποιείται σημαντικά από το κόστος Απασχολούμενου Προσωπικού με Σύμβαση Εργασίας.

Ιδρυτές ΜΜΕ (που δεν αμείβονται από την ΜΜΕ) και Φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν στο προτεινόμενο έργο εκπροσωπώντας τον εαυτό τους και όχι κάποια νομική οντότητα, Εθελοντές: Χρησιμοποιείται UNIT COST ( https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/ docs/2021-2027/common/guidance/annex-2a-and-2b_en.pdf ) για τον υπολογισμό της αποζημίωσής τους. (Διαφοροποίηση σε σχέση με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο).

25. Τι ισχύει σχετικά με τη Διάδοση των αποτελεσμάτων των έργων LIFE (Dissemination);

Λαμβάνοντας υπόψη τον περιορισμένο αντίκτυπο από τις ιστοσελίδες έργων LIFE και το γεγονός ότι έχουν περιορισμένη διάρκεια ζωής, στη νέα προγραμματική περίοδο δεν υπάρχει υποχρέωση κατασκευής ιστοσελίδας έργου. Αντίθετα υπάρχει υποχρέωση στις ιστοσελίδες των Δικαιούχων να προβελφθεί ειδική ενότητα στην οποία θα φιλοξενηθούν τα έργα LIFE.

Επίσης, το Layman report δεν είναι πλέον υποχρεωτικό, καθώς αντικαθίσταται από πεδίο στο Summary που θα αποτυπώνεται η πρόοδος που έχει συντελεστεί.

26. Τι ισχύει με τον κανόνα του 2% σχετικά με τις Δημόσιες Οντότητες;

Δεν υπάρχει πλέον ο κανόνας του 2%. Για τον λόγο αυτό δεν υπάρχει ο λόγος προσκόμισης των Υπεύθυνων Δηλώσεων Δημοσίων Οντοτήτων (DECLARATIONS). Δεν υπάρχουν διαφορές μεταξύ ADDITIONAL COST και NOT ADDITIONAL COST κατά την σύνταξη του προϋπολογισμού του προτεινόμενου έργου.

27. Τι ισχύει σχετικά με την υλοποίηση Δράσεων Διαχείρισης (PROJECT MANAGEMENT) έργων LIFE?! Μπορεί να προβλεφθεί η ανάθεση των Δράσεων σε υπεργολάβους – όπως ίσχυε στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο;

Οι Δράσεις Διαχείρισης (PROJECT MANAGEMENT) έργων LIFE είναι Δράσεις που αφορούν στον συντονισμό των έργων. Στο πλαίσιο αυτό, δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί εξωτερική ανάθεση του συνόλου των Δράσεων Διαχείρισης (PROJECT MANAGEMENT). Εντούτοις, είναι δυνατή η ανάθεση μέρους των Δράσεων Διαχείρισης (PROJECT MANAGEMENT), όπως στήριξη για την συμπλήρωση των εντύπων. Μπορείς όμως να αναθέσεις μέρος του project management όπως να συμπληρώσεις συγκεκριμένα πεδία. Αλλά σε καμία περίπτωση το σύνολο του project management.

28. Το όριο των 120 σελίδων στο Τμήμα Β (Περιγράφονται οι απαραίτητες Δράσεις για την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου) είναι μεγαλύτερο από το όριο της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου. Αυτό σημαίνει ότι το προτεινόμενο έργο θα πρέπει να περιγραφεί πιο λεπτομερειακά;

Το αντίθετο. Δεν συνίσταται η παράθεση περιττών πληροφοριών και ατέρμονων τεχνικών λεπτομερειών. Σημειώνεται ότι οτιδήποτε πάνω από το όριο των 120 σελίδων διαγράφεται από το σύστημα αυτόματα και δεν μπορεί να διαβαστεί από τους αξιολογητές. Το όριο αυτό δεν αφορά στις προσκλήσεις του Υπο-προγράμματος για την μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας (όριο 70 σελίδων).

29. Είναι δυνατόν να υπάρχουν περισσότεροι από ένας Επικεφαλής Δικαιούχος ανά Πακέτο Εργασίας;

Όχι. Είναι υποχρεωτικό να οριστεί ένας. Εντούτοις, κατά την ανάλυση είναι δυνατή η επεξήγηση ότι ορισμένοι Δικαιούχοι μπορούν να έχουν αναβαθμισμένες αρμοδιότητες στο πλαίσιο υλοποίησης του Πακέτου Εργασίας.

30. Στις προσκλήσεις της περασμένης προγραμματικής περιόδου υπήρχε η υποχρέωση περιγραφής λεπτομερειών ανά Δράση και του ρόλου των συμμετεχόντων σε κάθε Δράση. Υπάρχει σχετική υποχρέωση τις νέες προσκλήσεις;

Η περιγραφή γίνεται πλέον σε επίπεδο Πακέτου Εργασίας και όχι Δράσης.

31. Είναι οι προπαρασκευαστικές Δράσεις επιλέξιμες;

Ναι, σε περίπτωση που είναι αναγκαίες για την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου. Αν όμως έχει πολλές προπαρασκευαστικές Δράσεις τότε υποβαθμίζει το προτεινόμενο έργο, καθώς αυτό θεωρείται ανώριμο.

32. Υπάρχει υποχρέωση για πρόβλεψη θέσης πλήρους απασχόλησης σχετικά με την υλοποίηση Δράσεων Διαχείρισης (PROJECT MANAGEMENT) έργων LIFE?!

Δεν είναι υποχρεωτικό αλλά είναι αναγκαίο να προβλεφθεί θέση πλήρους απασχόλησης σχετικά με την υλοποίηση Δράσεων Διαχείρισης (PROJECT MANAGEMENT), προκειμένου να διευκολυνθεί ο προγραμματισμός και ο συντονισμό του έργου. Η σύσταση είναι να υπάρχει θέση πλήρους απασχόλησης.

33. Σχετικά με τον Έλεγχο: Η συνεισφορά ύψους 500.000,00 Ευρώ υπολογίζεται επί του συνόλου των δαπανών του προτεινόμενου έργου ή ανά Δικαιούχο; Η δαπάνη για τον έλεγχο αφορά μόνο στον συντονιστή Δικαιούχο;

Το πιστοποιητικό ελέγχου είναι ανά Δικαιούχο. Η δαπάνη βαραίνει εκείνο τον Δικαιούχο, που έχει δηλώσει ότι θα καταθέσει το πιστοποιητικό ελέγχου.

34. Το κόστος ανά ημέρα υπολογίζεται ανά 215 (1720 ώρες) εργάσιμες ημέρες; Η προσέγγιση αυτή θα αποτυπωθεί και στα Timesheets?!

Η προσέγγιση θα είναι η ίδια. Στα Timesheets αποτυπώνεται μόνο ο χρόνος που καταναλώνουν οι απασχολούμενοι για την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στις προσκλήσεις της προηγούμενης περιόδου, στο πλαίσιο των οποίων αποτυπώνονταν ο χρόνος που κατανάλωναν γενικά οι απασχολούμενοι. Πρέπει να διευκρινιστεί για το αν θα υπάρχει πρότυπο Timesheet.

35. Ποια είναι η πιο σύντομη ημερομηνία κατά την οποία μπορεί να ξεκινήσει ένα προτεινόμενο έργο;

Με βάση την ενότητα 10 των Προσκλήσεων η ημερομηνία έναρξης του έργου είναι μετά την υπογραφή της Συμφωνίας επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT). Η έναρξη του έργου πριν την υπογραφή της Συμφωνίας επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT) μπορεί να χορηγηθεί κατ’ εξαίρεση για δεόντως αιτιολογημένους λόγους - αλλά το έργο δεν μπορεί ποτέ να ξεκινήσει νωρίτερα από την ημερομηνία υποβολής της πρότασης. Σημειώνεται ότι μετά την υποβολή υπάρχει ένα μέγιστο διάστημα 9 μηνών μέχρι την υπογραφή της Συμφωνίας επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT).

36. Στον Πίνακα «Staff effort per Working Package» αποτυπώνεται ο ανθρωπομήνας κάθε συμμετέχοντα στα Πακέτα Εργασίας ή μόνου του Συντονιστή Δικαιούχου του Πακέτου Εργασίας;

Θα πρέπει να αποτυπωθούν όλοι οι συμμετέχοντες στα Πακέτα Εργασίας και όχι μόνο του Συντονιστή Δικαιούχου.

37. Μπορεί υπάρξει συγχρηματοδότηση, η οποία να καλύπτεται από τις δαπάνες μισθοδοσίας του υφιστάμενου προσωπικού των Δικαιούχων;

Όχι, δεν μπορεί Δικαιούχος που έχει υπογράψει Συμφωνία επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT) να λειτουργεί και ο συγχρηματοδότης.

38. Δεν υπάρχει κατηγορία στον προϋπολογισμό σχετικά με τα Πρωτότυπα. Δεν θεωρούνται επιλέξιμες πλέον δαπάνες σχετικές με τα Πρωτότυπα;

Πράγματι, δεν υπάρχει κατηγορία στον προϋπολογισμό σχετικά με τα Πρωτότυπα. Ωστόσο, μπορεί να καταχωρηθεί στην κατηγορία του Εξοπλισμού. Έχει 100% συμμετοχή της ΕΕ σε όρους απόσβεσης με την προϋπόθεση ότι πληρούνται τα κριτήρια της Πρόσκλησης και ακολουθούνται οι λογιστικοί κανόνες του κράτους – μέλους.

39. Μπορεί κάποιος Δικαιούχος να πάρει περισσότερο από 60% ως ποσοστό συγχρηματοδότησης;

Δεν μπορεί κάποιος Δικαιούχος να πάρει περισσότερο από το ποσοστό συγχρηματοδότησης, όπως αναφέρεται στο Γενικό Πρότυπο της Συμφωνίας Επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT). Εσωτερικά της εταιρικής σύμπραξης οι Δικαιούχοι μπορούν να θεσπίσουν κανόνες και να προβούν σε ιδιωτικές συμφωνίες, προκειμένου να κατανεμηθεί όχι ισόποσα το ποσό της συγχρηματοδότησης.

40. Είναι προτιμότερο να αναπτύσσεται ξεχωριστό Πακέτο Εργασίας που αφορά σε Δράσεις Επικοινωνίας ή οι Δράσεις επικοινωνίας να κατανέμονται στα υπόλοιπα Πακέτα Εργασίας;

Εξαρτάται από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προτεινόμενου έργου (Στόχοι, Δράσεις κλπ.). Μπορεί να γίνει και με τους δυο τρόπους, καθώς δεν υπάρχει σχετική υποχρέωση.

41. Είναι απαραίτητο οι Δικαιούχοι να συμμετέχουν με ιδίους πόρους, ώστε να καλυφθεί η ιδία συμμετοχή;

Δεν είναι απαραίτητο. Για τη νέα προγραμματική περίοδο εισάγεται η έννοια του συγχρηματοδότη, ο οποίος μπορεί να καλύψει την ιδία συμμετοχή (μέχρι ποσοστό της τάξης του 40%).

42. Είναι δυνατή η απόσβεση μιας βιομηχανικής μονάδας κατά 100% επί του έργου εάν χρησιμοποιηθεί μετά το έργο για τους ίδιους σκοπούς;

Ναι είναι. Σε περίπτωση συνέχισης λειτουργίας της μονάδας και μετά την ολοκλήρωση του έργου και σε περίπτωση που ικανοποιούνται οι όροι του άρθρου 6 του Γενικού Προτύπου της Συμφωνίας Επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT). Σε κάθε περίπτωση είναι επιλέξιμη ως δαπάνη αλλά θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι το Πρόγραμμα LIFE δεν χρηματοδοτεί έργα που εστιάζουν στην κατασκευή υποδομών. Για τον λόγο αυτό η Δαπάνη για τις υποδομές θα πρέπει να είναι λελογισμένη.

43. Ποιες αλλαγές στον προϋπολογισμό ΔΕΝ απαιτούν διαδικασία Τροπολογίας (AMENDMENT);

Κατά τη διάρκεια του Reporting οι αλλαγές που αφορούν στη μεταφορά ποσών μεταξύ κατηγοριών δαπανών ή και μεταξύ των Δικαιούχων μπορούν να πραγματοποιηθούν χωρίς να ζητηθεί Τροπολογία (AMENDMENT). Ωστόσο, αλλαγές όπως η περιγραφή των Δράσεων χρειάζονται Τροπολογία (AMENDMENT). Σε περίπτωση αμφιβολιών συνίσταται η επικοινωνία με την ΕΕ, προκειμένου να παρασχεθούν οι αναγκαίες διευκρινίσεις.

44. Θα επανενεργοποιηθεί η διαδικασία δυο σταδίων για την υποβολή των προτάσεων χρηματοδότησης έργων LIFE?!

Για λόγους ταχύτητας η πρόσκληση για την υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης Τυπικών Έργων Δράσης έγινε σε ένα στάδιο. Δεν υπάρχει οριστικοποιημένο πλαίσιο για τις επόμενες Προσκλήσεις.

45. Υπάρχει τρόπος για εξαγωγή των υποβληθέντων στην προηγούμενη πλατφόρμα (e-proposal) προτάσεων χρηματοδότησης και εισαγωγή τους στο περιβάλλον της νέας (Funding & Tenders Portal Electronic Submission System)?!

Δεν υπάρχει αυτοματοποιημένος τρόπος για εξαγωγή προτεινόμενων έργων που είχαν υποβληθεί για τους τομείς προτεραιότητας Περιβάλλον και Αποδοτικότητα Πόρων, Φύση και Βιοποικιλότητα και Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή. Αντίθετα για την υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης στο Υπο-πρόγραμμα LIFE για τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας δεν υπάρχει διαφοροποίηση μεταξύ των δυο προγραμματικών περιόδων σε σχέση με την πλατφόρμα: χρησιμοποιείται το Funding & Tenders Portal Electronic Submission System. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η πρόταση είχε υποβληθεί σε αρχείο word, μπορεί να εξαχθεί το σώμα του κειμένου με Αντιγραφή και να Επικολληθεί στην νέα φόρμα αρχείου word, το οποίο πρέπει να μετατραπεί σε αρχείο pdf.

46. Μπορεί ένα προτεινόμενο έργο να βασίζεται μόνο σε καλές πρακτικές;

Για πρώτη φορά στο Υπο-πρόγραμμα LIFE Κυκλικής Οικονομίας και Ποιότητας Ζωής μπορεί ένα προτεινόμενο έργο να βασίζεται μόνο σε καλές πρακτικές, κάτι που δεν ίσχυε στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο. Θα πρέπει να δοθεί προσοχή και στα θέματα έργων (TOPICS), στα οποία αναφέρονται και ζητούνται καινοτόμα χαρακτηριστικά.

47. Περιλαμβάνονται στην λίστα των συμμετεχόντων της πλατφόρμας (Funding & Tenders Portal Electronic Submission System) όσες οντότητες / τρίτα μέρη συνεισφέρουν με εισφορές σε είδος;

Δεν χρειάζεται να συμπεριληφθούν. Οι συμμετέχοντες, οι οποίοι πρέπει να καταχωρηθούν στην λίστα των συμμετεχόντων της πλατφόρμας (Funding & Tenders Portal Electronic Submission System) είναι όσοι έχουν ρόλο στην υλοποίηση. Οντότητες / τρίτα μέρη που συνεισφέρουν με εισφορές σε είδος δεν έχουν ρόλο στην υλοποίηση και στο πλαίσιο αυτό δεν καταχωρούνται στην συγκεκριμένη λίστα. Αντίθετα αναφέρονται στο Παράρτημα Ι.

Άλλωστε, δεν υπάρχει και επιλογή για να καταχωρηθούν στην λίστα με την ιδιότητα των οντοτήτων / τρίτων μερών.

48. Πόσοι πρέπει να συμμετέχουν στο εταιρικό σχήμα. Υπάρχει υποχρέωση να προέρχονται από διαφορετικές χώρες;

Γενικά το εταιρικό σχήμα μπορεί να αποτελείται από μόνο ένα εταίρο – Δικαιούχο, σύμφωνα με τις προσκλήσεις που αναφέρονται στη χρηματοδότηση Τυπικών Έργων Δράσης. Στην πράξη, βέβαια, απαιτούνται περισσότεροι συμμετέχοντες.

Σύμφωνα με τις προσκλήσεις για τα Στρατηγικά Έργα η υποχρέωση είναι για συμμετοχή στο εταιρικό σχήμα δυο εταίρων.

Σχετικά με την υποχρεωτικότητα υπάρχουν διαφορές στα Υπο-προγράμματα. Για παράδειγμα στο Υπο-πρόγραμμα LIFE για τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας στις περισσότερες προσκλήσεις υπάρχει η υποχρέωση συμμετοχής 3 εταίρων στο εταιρικό σχήμα (στους εταίρους δεν συμπεριλαμβάνονται οι συνδεδεμένες οντότητες).

49. Μπορεί ένας Δικαιούχος να λάβει 100% χρηματοδότηση;

Μπορεί να λάβει από τον συγχρηματοδότη (όχι από την ΕΕ).

50. Πότε αναμένεται η πρώτη πληρωμή;

Αμέσως μετά την υπογραφή της Συμφωνίας επιχορήγησης (GRANT AGREEMENT) και μέσα σε διάστημα 30 ημερών. Το ποσοστό εξαρτάται από τα χαρακτηριστικά του έργου και του Υπο-προγράμματος. Για τα Τυπικά Έργα Δράσης είναι 30% του ποσοστού συγχρηματοδότησης της ΕΕ. Για τα Στρατηγικά Έργα είναι 20% και 60% για τα έργα Επιχορήγησης Λειτουργικών Δαπανών Grants και τα Έργα Τεχνικής Βοήθειας.

51. Μπορεί μια συνδεδεμένη οντότητα να είναι υπερεργολάβος;

Η υπεργολαβία θα πρέπει να καλύπτει περιορισμένο μέρος του συνολικού προϋπολογισμού και να αναπτύσσεται από τρίτα μέρη (όχι από έναν από τους δικαιούχους ή τις συνδεδεμένες οντότητές τους).